شبنم عشق

از شبنم عشق خاک آدم گل شد...

از شبنم عشق خاک آدم گل شد...

پنجره هواپیما

پنجشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۲۲ ق.ظ

 پنجره هواپیما

  • در کابین، دو پنجره وجود دارد. یکی سازه ای است ودیگری برای اینست که به پنجره ی سازه ای دست نزنید. این پنجره پلکسی گلاس است و نمیشکند. شیشه ی اطاقک خلبان پلکسی گلاس نیست و شیشه است ولی خیلی قوی است. این شیشه گرمادیده میشود، اگر سیستم گرمادهی خوب عمل نکند، ممکن است شکستگی در شیشه ی اطاقک داشته باشیم. البته این بسیار نادر است.
  •  دومین مورد سوراخ کوچـــــکی است که در روی این پنجرها قرار دارد که خود از ویژگی های امنیتی و ایمنی برای هواپیما ها خواهد بود. تمام این موضوع ها ذهن شما را درگیر خواهد کرد که چگونه امنیت شما تامین خواهد شد با وجود ارتفاع 40.000 فوتی از سطح زمین و سرعت بسیار بالا در این فضای کوچک به ظاهر مطمئن . ولی لازم است بدانید که نیازی به نگرانی نیست چون : برای پنجره ها که به ظاهر قـــسمت آسیب پذیر هواپیما است ، روی قسمت داخــلی این پنجره ها یک سوراخ وجود دارد که دلیل آن تنظیم فشـــار میان پنجره ها است.به صورت مختصر می توان گفت سیــستمطراحی شده برای پنجره ی هواپیما ، در قســمت بیرونی این پنجره ها فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد که این موضوع اگر در موقعیت خطر و آسیب دیدن این پنجره باشد ، شیشه داخلی این امکان را برای امنیت به شما می دهد و می توانید تنفس خود را نیز حفظ کنید. یکی از دلایل وجود این سوراخ در روی پنجره قسمت داخلی این است که به شما امکان دیدن و لذت بردن از طبیعت بیرونی را می دهد و این امـــکان بدون ایجاد بخار برای این پنجره ها خواهد بود و این رمز بخار نگرفتن این پنجره ها می باشد.
  • حتما دیده اید که همیشه و در همه هواپیماها، پنجره ها دایره ای یا بیضی شکل هستند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا اینگونه است و آیا فقط بر اساس اصول زیباشناختی، پنجره ها گرد انتخاب می شوند یا دلیل مهندسی دارد؟

در اینجا باید بگوئیم گزینه دوم درست است و این نوع طراحی به هیچ عنوان تصادفی نیست و به منظور افزایش ایمنی و سلامت مسافران به صورت دایره ای انتخاب می گردد.

همچنین جا دارد اشاره کنیم که بشر از ابتدا این دانش را نداشته و وسایل نقلیه هوایی در گذشته و در حوالی دهه 1950 میلادی، پنجره های مربعی شکل داشته اند و پس از تحقیق در رابطه با سقوط های این هواپیماها متوجه شده اند که دلیل آن همین مربعی شکل بودن پنجره ها بوده است.

چهار ضلعی بودن این شیشه ها باعث می شده تا آنها در برابر فشار بسیار آسیب پذیر باشند و احتمال ترک خوردنشان افزایش یابد. اما درست برعکس آن، گرد و منحنی بودن قاب پنجره ها کمک می کند تا فشار وارده به اطراف پخش گردد و از این رو، هیچ استرسی روی شیشه ها وجود نداشته باشد.

هواپیما وقتی در ارتفاع بالا قرار میگیره داخل کابین مسافران و بیرون از کابین اختلاف فشار بسیار زیادی وجود داره به طوری که اگر مثلا بخواهید درب اضطراری هواپیما رو (که به سمت داخل باز میشه) در آسمان باز کنید؛ باید بتونید یک وزنه 500 کیلوگرمی رو به سمت خودتون بکشید که نشدنی هست. در واقع هوای داخل هواپیما تمایل خیلی زیادی داره که از هر روزنه ای با فشار بسیار زیاد به بیرون بره.

بد نیست بدانید وقتی هواپیما در آسمان اوج می گیرد، فشار جو بیرونی، توربولانس و نیروی کششی کاهش پیدا می کنند. هر چه ارتفاع وسیله بیشتر گردد، فشار درونی کابین نیز بیشتر می شود و در نتیجه یک اختلاف فشار محسوس در داخل و بیرون کابین ایجاد می گردد و این مسئله می تواند باعث شود بدنه ی هواپیما تا اندازه ای از هم باز شده و موقعیت خطرناکی ایجاد نماید.

ویدئو مربوط:

چرا پنجره های هواپیما همیشه گرد هستند؟



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۸
Spring Flower

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی